kunst en techniek atelier voor meisjes en jongens van 6-100 jaar

WOW?! is een atelier waar je je kunt verwonderen.

 

Het atelier heeft twee octahedron installaties (dat is één van de vijf platonische vormen, de meest eenvoudige driedimensionale vormen die mogelijk zijn. Elke vorm bestaat uit één soort zijvlakje (driehoek, vierkant of vijfhoek), alle hoekpunten van een platonische vorm vallen op een bal).

 

In beiden kun je naar believen experimenteren en ga je vanzelf nieuwe dingen ontdekken.

Om je op weg te helpen zijn er start-kaarten. Daarop staat een opdracht, wat informatie en inspiratiebronnen.

 

Hieronder zie je de octahedron.

Als je verder naar rechts scrollt zie je foto's die in het atelier zijn gemaakt en van elke atelierdag een verslag.

 

We zien je graag in het WOW?! atelier!

Gisteren -29 april- was, voorlopig, de laatste atelierdag. In totaal is WOW?! 7 woensdagen open geweest en wij (Marcel Fraij, Joanne Zegers en Caroline de Roy) kijken terug op een zeer geslaagde pilot. Het atelier was druk bezocht met elke keer weer nieuwe kinderen en volwassenen, maar ook met een vaste kern die elke week weer terug kwam. Er is door iedereen volop geëxperimenteerd met licht, schaduw, kleur en constructies.

Dankzij deze experimenten hebben wij veel geleerd en het atelier een aantal keer hierop aangepast.

 

Iedereen die geholpen heeft, zijn stem heeft uitgebracht of een financiele bijdrage heeft geleverd willen wij hartelijk danken!

We hebben veel aan jullie steun, vertrouwen, pep-talk, extra handen, rond-twitteren, meedenken en advies gehad.

 

Wij zijn nu bezig om WOW?! elders een vervolg te geven!

Fotografie: Marcel Fraij / atelier WOW?!

Schrijven, tekenen en dat weer afdrukken op de glow-in-the-dark wand.

Dat blijft spannend!

Het blijft druk!

 

Het blijkt heel goed te werken om 's ochtends scholen uit de omgeving te laten kennismaken met het atelier. Elke middag komen er weer kinderen die in de ochtend zijn geweest. Alleen of met hun vader, moeder, oma en/of opa.

Ook kinderen die al eerder zijn geweest komen vaak weer terug en het mooie is dat ze elke keer weer nieuwe ontdekkingen doen en verder gaan met hun onderzoek. Zoals Yusra hierboven, die het bouwen met blokken en schaduwen heeft uitgebreid met kleuren en verschillende objecten waarbij ze zelf oplossingen heeft gevonden om deze te bevestigen zodat ze ook als schaduw zichtbaar werden.

 

Aanstaande woensdag 29 april is voorlopig de laatste keer.

U bent van harte uitgenodigd!

Het bouwen met rietjes werkt goed: een driehoek wordt een piramide, wordt een octahedron, terwijl daar ook een vierkant in verstopt zit. Die ophangen in een ruimte betsaande uit 8 driehoeken bekleed met spiegelfolie en je raakt volledig de draad kwijt.

 

Hoewel... De draad zit juist in de rietjes waaruit al deze vormen bestaan. En zoals je aan een rietje zuigt om een drankje te drinken, zuig je nu je wollen draadje op. Drie rietjes op een rij, knoopje erin en draaien maar!

 

En ondertussen worden de bouwwerken en de lichtontwerpen in het andere atelier steeds spannender.

Vorige week hebben wij het atelier aangepast waar voornamelijk wordt geëxperimenteerd met licht, schaduw en kleur. Deze week was de spiegel-ruimte aan de beurt. In dit atelier is de octahedron van binnen bekleed met spiegelfolie waar met behulp van blacklight de effecten van fluorescentie en spiegelingen kan worden onderzocht. Met (neon) rietjes en wollen draad kunnen kinderen driehoeken (de basis van de octahedron zelf) construeren. Elke driehoek heeft gelijke zijden en kan daardoor gemakkelijk in de volgende driehoek worden vastgedraaid.

 

Wij zijn benieuwd wat voor bouwwerken dat volgende week gaat opleveren!

Wij kijken altijd goed naar hoe de kinderen in de ateliers ontdekkingen doen. Aan de hand daarvan hebben wij gisteren besloten om een van de ateliers iets aan te passen: wegens groot succes is er een extra wand 'onmogelijk bouwen'. Door gebruik te maken van driedimensionale blokken en platte magneetplaten kun je fantastische schaduw bouwwerken maken. Maar om de magneetplaten te bevestigen moet je samenwerken en bovendien je bouwwerk goed in de gaten houden.

 

Altijd leuk om te zien hoe kinderen oplossingen bedenken.

Lichtkleuren mengen anders dan verfkleuren

Tijs schrijft een ondeugend woord maar dat ziet er in de projectie anders uit! Genoeg uitdaging om van alles uit te proberen.

Kleuren en grafische patronen inspireren andere kinderen om er een bouwwerk of een selfie bij te maken.

Activiteit kleurmengen met de iPad

Er zijn  6 lampen die kunnen worden geprogrammeerd door te tekenen op de iPad. Hier leren kinderen lichtkleuren mengen en een eigen sfeer te maken in het atelier.

WOW?!

Gisteren, 25 maart,  was weer een succesvolle dag in de ateliers.

Twee grote groepen 8 van obs De Hoeksteen waren 's ochtends te gast. Door gebruik te maken van zogenaamde 'startkaarten' verliep het atelier bezoek zeer soepel. Veel van deze kinderen zijn 's middags weer gekomen, evenals kinderen die er vorige week al waren. Er waren ook kinderen uit de buurt, met of zonder ouders (die zelf ook enthousiast meededen) en ook volwassenen zonder kinderen.

Het was zelfs erg druk. Tussen de 50 en 70 mensen zijn 's middags langs geweest.

 

Een van de startkaarten

Try-out WOW?! een succes!

 

WOW?! kunst- en techniekatelier voor meisjes en jongens, initiatief van Marcel Fraij, Joanne Zegers en Caroline de Roy, is gisteren, 18 maart, uitgeprobeerd door leerlingen van obs Het Palet te Krommenie, waar het atelier tijdelijk is gehuisvest.

 

De bovenverdieping van de school, met twee ruime lokalen en een overloop is volledig getransformeerd. In elk lokaal staat een octahedron vorm van 3x3x3 meter. In het ene lokaal heeft deze vorm twee wanden van witte stretchstof en twee wanden van doorzichtig pvc die met gekleurde lichtbollen worden beschenen. De octahedron in het andere lokaal is van binnen volledig bekleed met spiegelfolie en belicht met blacklight. De buitenkant is beschilderd met glow-in-the-dark verf. Op de overloop is de introductie- en evaluatieruimte.

 

In beide installaties kunnen kinderen volop experimenteren met licht, kleur, spiegelingen, magnetisme, constructies, fluor- en fosforescentie. In beide ruimtes zijn ipads waarmee kinderen al hun ontdekkingen fotograferen (alle ipads zijn gestreamd dus alle foto’s die worden gemaakt staan direct op alle ipads). In de evaluatieruimte kan een lichtkrant worden gemaakt.

In het atelier zijn de kinderen vrij om van alles uit te proberen. Waar nodig worden aanwijzingen gegeven en er wordt uitgelegd wat er gebeurt en hoe dat kan, maar er is geen goed of fout.

 

Drie groepen van gemengde leeftijd zijn in de ochtend het atelier komen bekijken (in totaal zo’n 75 kinderen) om een indruk te krijgen van alle mogelijkheden. Vanaf 13:30 uur was het atelier geopend voor vrije inloop. Om half een stond al een grote groep kinderen aan de trap om aan de slag te kunnen!

Om half twee precies kwam een jongen binnen die tot sluitingstijd is gebleven en heel geconcentreerd van alles in het atelier heeft uitgeprobeerd: kleurmengen met lichtstralen, verdubbelingen van schaduwen door spiegelingen, een schaduwgebouw maken met blokken aangevuld met schaduwen van magneetfolie op een plastic wand…

 

In de spiegelruimte met blacklight kan worden gebouwd met fluoriserende wol, getekend met fluoriserende stiften, en met licht op glow-in-the-dark wanden. Met een ipad kan op deze wanden ook een afdruk worden gemaakt. Een van de kinderen wilde hetzelfde proberen met de tekening met fluorstift. Papiertje tegen de wand en deze beschijnen met de zaklamp en inderdaad er komt een afdruk van de tekening! Een verschijnsel dat wijzelf nog niet hadden ontdekt.

Op de overloop kunnen kinderen van (fluoriserende) rietjes en/of papier de octahedron vorm van de installaties namaken en kunnen deze laten oplichten in de spiegelruimte.

Tenslotte wordt een verslag gemaakt van alle bevindingen, deze wordt besproken (waarom kies je voor deze foto’s, wat heb je ontdekt, hoe denk je dat het werkt) en (naar zichzelf) gemaild.

 

Gedurende de middag kwamen steeds meer kinderen, sommigen alleen, anderen met hun moeder of vader en weer anderen in groepjes. Ongeveer 30 kinderen zijn geweest. Een enkeling bleef korte tijd, de meesten zijn de hele middag gebleven. Met pijn en moeite kregen we de kinderen na sluitingstijd uit het atelier!